terug naar nieuwsoverzicht

Mag u syndicus kosten doorrekenen aan uw huurder?

Wat zegt de wet?

Syndicus kosten doorrekenen is niet standaard voorzien in de huurwet. Dit wil zeggen dat u als verhuurder niet automatisch deze kosten kan doorrekenen aan de huurder, zonder daar expliciet melding van te maken. Met andere woorden, het kan en mag wel zolang u uw huurder daar formeel van verwittigt.

Hoe kan het wel?

Wenst u de kosten voor de syndicus door te rekenen, dan bent u verplicht om hierover een aparte clausule te schrijven in het huurcontract. De huurder moet dus vooraf op de hoogte gebracht worden én akkoord gaan. Een andere mogelijkheid is dat u deze kosten gedeeltelijk doorrekent aan de huurder (bijvoorbeeld 50/50). Ook in dit geval bent u verplicht om de gemaakte afspraken duidelijk in het huurcontract te formuleren.

Kan u nog andere kosten doorrekenen?

Buiten de syndicus kosten kan u uiteraard nog andere kosten doorrekenen aan uw huurder.
We sommen er enkele op:

  • Kosten voor de gemeenschappelijke delen zoals bijvoorbeeld het licht in de traphal of het gebruik van water in een gemeenschappelijke bergruimte.
  • Kosten aan derden. Wanneer u als verhuurder iemand inschakelt om de tuin te onderhouden of de ramen te lappen, kan u deze kosten ook doorrekenen aan de huurder.

De huurwetgeving uit de doeken

Als eigenaar/verhuurder wenst u uiteraard op de hoogte te blijven van de wetgeving omtrent verhuren. Neem daarom eens een kijkje op onze nieuwspagina voor andere interessante artikels. Of komen eens langs. De experten van Verhelst Beheer geven u met plezier vrijblijvend advies omtrent uw vastgoedbeheer!

Maak een afspraak

terug naar nieuwsoverzicht